فن جذب العميل

من عوامل نجاح أي شركة هو قدرتها على التوسع واكتساب عملاء جُدد.

و نتائج الأبحاث اللي قامت بها شركة Forrester أظهرت ان العاملين بالتسويق الذين يطبقون سياسة جذب العملاء المحتملين يحصلون على نسبة 50% زيادة في المبيعات.

وعلشان كده فريق عمل شركتك لازم يكون عارف ازاي يحول الـ leads بتوعك لـ Customers ؟ و ازاي يشجع الـ Potential customers على التعامل مع البيزنس بتاعك؟

وهو ده موضوع مقالتنا النهارده: ” كيفية التواصل مع عملاؤك المحتملين بشكل جيد وتشجعيهم على التعامل مع نشاطك التجاري؟ “

ونقدر نجاوب على السؤال ده من خلال الـ 6 عناصر دول :

1- Add value :

علشا الـ Teamwork في شركتك يقدر يبني علاقة جيدة مع عملاؤك المحتملين يبقى لازم البيزنس بتاعك يكون بيوفّر ليهم قيمة مميزة ومتكونش موجودة عند غيرك من المنافسين. يعني على سبيل المثال لو أكاديمية بتقدم كورسات تدريبية في إحدى المجالات وعملت workshop مجانية لغير أعضاء الاكاديمية ، كده هي قدرت تضيف value لعملاؤها المحتملين وشجعتهم على الحضور بدون أي مقابل مادي.

2- Keep in touch :

عميلك المحتمل محتاج منك انك تكون دايما على تواصل معاه وتفكره بيك عشان يحس انك مش ناسيه وانه عميل مميز بالنسبالك.

يعني في المثال السابق لو افترضنا ان مش كل اللي حضروا الـ workshop المجانية اتحولوا لـ customers وحجزوا بالفعل في البرامج التدريبية اللي بتقدمها الأكاديمية ، يبقى من المفترض ان فريق المبيعات يرجع يتواصل تاني معاهم في حالة أي عروض تانية او خصومات بتقدمها الاكاديمية. وهو ده مفهوم الـ lead nurturing اللي بيكون عميلك interested بالبيزنس بتاعك بس لسه محتاج منك تشوف ايه اللي ناقصه عشان تشجعه انه يقفل الـ Deal معاك.

3- Focus on their needs :

من أهم الحاجات اللي بتجذب العملاء المحتملين هو تقديم الـ Marketing messages المناسبة ليهم ، وده مش هيتم إلا اما يكون فريق التسويق في شركتك فاهم ايه الـ Needs اللي عند عملاؤك عشان يركز عليها ، ويقدر يعالج الـ pain points الموجودة عندهم ويحل مشاكلهم .

وده يقدر يعمله من خلال الـ Marketing research وبعض الـ Tools اللي بتساعد على رصد مشاكل العملاء زي : mention و engagor اللي من خلالهم يقدر يتابع الـ conversations الي بتتم بين العملاء عن البراند بتاعك او أي حد بيتكلم بـ keywords معينة تخص الـ Industry بتاعتك.

4- Use target ads :

اعلانات Facebook and Google بتقدر من خلالها تستهدف عميلك اللى انت عايزه بالظبط وبتوصل للـ Target audience بتوعك عن طريق استهدافهم بالسن او النوع او الـ interests بتاعتهم وحاجات تانية كتير بتساعدك في النهاية انك توصل لعدد كبير من الـ Potential Customers وفي الأوقات اللي تحددها.

5- Establish trust :

الاهتمام ببناء الثقة عند عميلك المحتمل من خلال مشاركة أراء عملائك الحاليين والـ feedbacks بتاعتهم عن المنتج او الخدمة اللي بتقدمها ، خاصة وان كان 88% من المستهلكين بيثقوا في الـ User reviews و الـ Recommendations اللي بتجيلهم من اقاربهم او اصحابهم اللي اتعاملوا مع البيزنس بتاعك.

6- Build a smart social media strategy :

الاهتمام بوجود البيزنس بتاعك على قنوات التواصل الاجتماعي المختلفة بيساعد جدا على اكتساب عملاء جُدد ، وتقديم محتوى قيّم و Relevant بنشاط البراند بتاعك بيضيف value حقيقية لعميلك المحتمل وبيخلي علاقتك بيه قوية وبالتالي ده بيشجع الـ leads بتوعك انهم يتحولوا لـ Customers.

في النهاية ,,, ابدأ دلوقتي حدد جوانب القوة والضعف الموجودة في شركتك وطوّر من البيزنس بتاعك عشان تقدر تقفّل الـ Deals مع الـ Potential customers بتوعك بكل ثقة.

و لو بتواجهك مشكلة في جذب عملاء جُدد للبيزنس الخاص بيك ، تقدر تحصل معانا على استشارة تسويقية مجانية اضغط هنا